Plannen en Leren

 

Basistraining



Het basistraject bestaat uit 5 trainingen, de trainingen zijn 1x in de 2 weken, zodat er tussen de trainingen voldoende tijd is om het geleerde in de praktijk te oefenen. Tijdens het basistraject behandel ik de basisvaardigheden van plannen en leren en is er ruimte voor de specifieke hulpvraag van scholier en ouder. Na het basistraject bekijk ik samen met ouders en scholier, welke stappen de scholier heeft gemaakt en of het raadzaam is om het trainingstraject te verlengen. Sommige scholieren kunnen zelfstandig verder na de basistraining, andere hebben nog extra ondersteuning nodig of vinden extra begeleiding fijn.


Onzekerheid en Faalangst


Leg jij de lat hoog voor jezelf? Ben je niet tevreden met een zes of zeven? Sommige scholieren moeten van zichzelf (of een ander) altijd maximaal presteren. Dat dit niet altijd lukt, zien zij dan al snel als falen. Tegenslag en als iets niet gaat zoals je had bedacht, kan voor onzekerheid en stress zorgen bij de scholier. Gezonde spanning voor je proefwerk is prima, maar soms neemt de stress de overhand, zodat de scholier blokkeert, met als gevolg een minder goed cijfer.
In ons onderwijssysteem word je beoordeeld a.d.h.v. je prestatiesAls het leren je niet altijd gemakkelijk af gaat en dit kan verschillende redenen en oorzaken hebben, dan kun je hier best onzeker van worden. Helemaal als je zelf vindt dat je je best doet, maar de resultaten keer op keer tegen vallen.
Waarom haalt je klasgenoot of een vriendin een goed cijfer, terwijl ze zeggen niet goed geleerd te hebben? Jij hebt veel tijd aan het leren besteed, maar haalt keer op keer een onvoldoende.

Tijdens de trainingen is er naast het plannen en leren, ook veel aandacht voor de growth en fixed mindset, een theorie van Carol Dweck. Je mindset heeft namelijk grote invloed op jouw manier van denken en leren. Tijdens de trainingen oefenen we met verschillende methodes, om een positieve en groeiende mindset te ontwikkelen, wat o.a. zorgt voor meer motivatie.